Assalamualaikum dan salam sejahtera..
Makyung adalah dalam kategori seni lakon sama seperti Menora, Jikey dan lain-lain. Di dalam Makyung ini, banyak mengutamakan dialog, tarian, muzik vokal dan instrumental. Persembahan Makyung juga ada tujuannya sama ada bertujuan ritual atau hanya suatu persembahan. Di dalam Makyung ada jalan ceritanya. Biasanya dialog yang digunakan adalah dialek kelantan. Sehingga sekarang Makyung ini masih wujud. Ini adalah kerana atas usaha dari pelbagai pihak. Antara watak - watak yang terkandung di dalam persembahan Makyung adalah :a.) Pakyung & Pakyung Muda (watak utama)b.) Makyung & Puteri Makyung (raja perempuan)c.) Peran Tuan & Mudad.) Tok WakLagu yang dinyanyikan di dalam Makyung antaranya lagu menghadap rebab-simbolik penghormatan terhadap rebab,lagu kijang mas-lagu selepas menghadap rebab, lagu sindung-dinyanyikan oleh pakyung apabila pakyung ingin memberi arahan kepada peran. Alat muzik yang digunakan di dalam persembahan Makyung adalah Rebab (yang paling utama yang mempunyai 3 tali),sepasang gendang, sepasang tetawak.Alat tambahan serunai, geduk dan canai.
Makyung adalah dalam kategori seni lakon sama seperti Menora, Jikey dan lain-lain. Di dalam Makyung ini, banyak mengutamakan dialog, tarian, muzik vokal dan instrumental. Persembahan Makyung juga ada tujuannya sama ada bertujuan ritual atau hanya suatu persembahan. Di dalam Makyung ada jalan ceritanya. Biasanya dialog yang digunakan adalah dialek kelantan. Sehingga sekarang Makyung ini masih wujud. Ini adalah kerana atas usaha dari pelbagai pihak. Antara watak - watak yang terkandung di dalam persembahan Makyung adalah :a.) Pakyung & Pakyung Muda (watak utama)b.) Makyung & Puteri Makyung (raja perempuan)c.) Peran Tuan & Mudad.) Tok WakLagu yang dinyanyikan di dalam Makyung antaranya lagu menghadap rebab-simbolik penghormatan terhadap rebab,lagu kijang mas-lagu selepas menghadap rebab, lagu sindung-dinyanyikan oleh pakyung apabila pakyung ingin memberi arahan kepada peran. Alat muzik yang digunakan di dalam persembahan Makyung adalah Rebab (yang paling utama yang mempunyai 3 tali),sepasang gendang, sepasang tetawak.Alat tambahan serunai, geduk dan canai.
Kompang berasal dari Arab di Asia Barat. Kompang juga dikenali sebagai
Dufuf, daff, duff, tar atau bendir. Indonesia pula dipanggil rebana atau
terbang.Alat kompang dibawa oleh pedagang Arab ke Malaysia pada kurun
ke-13 Masihi. Kompang adalah alat membranofon kerananya dibalut dengan
kulit dan dipukul. Terdapat dua pendapat tentang sejarah kompang.
Pendapat pertama adalah bentuk kompang adalah sama seperti hadrah
yangberada di Arab. Pendapat kedua pula adalah lirik lagu yang
dinyanyikanbersama kompang selalunya adalah bahasa Arab. Kompang
dibawa oleh Pedagang Arab ke Nusantara untuk menarik perhatian
pembeli dengan barangan yang dijual mereka. Permainan ini pula jadi
ikutan ramai sehinggakini. Permaian kompang berkembang di Tanah
Melayu akibat imigrasi orang Jawa. Adab permainan kompang agak
dititikberatkan seperti pakaian,kompang tidak boleh dilambung, tidak boleh
dilentang, kulit kompang tidak boleh menghadap ke lantai
Dufuf, daff, duff, tar atau bendir. Indonesia pula dipanggil rebana atau
terbang.Alat kompang dibawa oleh pedagang Arab ke Malaysia pada kurun
ke-13 Masihi. Kompang adalah alat membranofon kerananya dibalut dengan
kulit dan dipukul. Terdapat dua pendapat tentang sejarah kompang.
Pendapat pertama adalah bentuk kompang adalah sama seperti hadrah
yangberada di Arab. Pendapat kedua pula adalah lirik lagu yang
dinyanyikanbersama kompang selalunya adalah bahasa Arab. Kompang
dibawa oleh Pedagang Arab ke Nusantara untuk menarik perhatian
pembeli dengan barangan yang dijual mereka. Permainan ini pula jadi
ikutan ramai sehinggakini. Permaian kompang berkembang di Tanah
Melayu akibat imigrasi orang Jawa. Adab permainan kompang agak
dititikberatkan seperti pakaian,kompang tidak boleh dilambung, tidak boleh
dilentang, kulit kompang tidak boleh menghadap ke lantai
Belulang adalah permukaan kulit kompang dan diperbuat daripada kulit
kambing betina. Belulang baluh pula merupakan kayu di sekeliling dan
diperbuat daripada nangka dan nama saintifiknya ialah Artocarpus
heterophyllus. Kompang memerlukan rotan sedak sebagai alat tala agar
menghasilkanbunyi yang sedap. Terdapat beberapa jenis permainan
kompang seperti Kompang Hadrah, KompangJohor, Kompang Ezhar,
dan Kompang Kelalang. Antara fungsi kompang adalah seperti mengiringi
nyanyian, mengarak penganti, menjadi elemen permainan alat lain,
merangsang semangat pasukanseperti bola sepak, dan pertandingan.
Terdapat tiga jenis pukulan iaitu melalu yang yang memainkan rentak asas,
pukulan menyilang yang memainkan up beat dan kumpulan meningkah
yang akan menghiaskan rentak yang dimain oleh melalu dan menyilang.
Terdapat tiga bahagian dalampukulan kompang iaitu pukulan 'Mula' untuk
memainkan sesuatu lagu, pukulan lagu dan pukulan 'Mati' untuk
mengakhiri sesebuah lagu. Sila rujuk
http://www.scribd.com/doc/5385093/Falsafah-di-sebalik-kompang .
Terdapat pelbagai rentak yang boleh dipukul oleh kompang. Contohnya,
rentak Masri Asas, rentak Asli Asas, rentak Inang Asas, rentak Zapin,
rentak joget, dan pelbagai rentak yang lain lagi.
kompang seperti paluan kompang dan formasi. Kompang enam belas
inci adalah biasa digunakan oleh orang ramai.
0 comments:
Post a Comment