Sunday, July 25, 2010

refleksi jurnal

Assalamualaikum. Setelah minggu ke 2 mengambil matapelajaran ini iaitu SMP2252 yang diajar oleh En Amran, dapat saya rumuskan bahawa matepelajaran ini amat menarik kerana banyak mengajar saya tentang ilmu IT, biarpun saya tidak celik dalam ilmu IT tetapi ianya banyak membantu saya.
Matapelajaran ini juga memberi banyak ilmu pengetahuan mengenai muzik tradisional yang di upload oleh En.Amran. sebelum ini juga saya memang berminat dalam bermain alat tradisional, sejak dari semester 2 lagi saya menyertai latihan dan bengkel keroncong yang di buat oleh senior - senior kami yang cukup aktif bermain keroncong, dengan adenya bengkel seperti itu saya telah mempelajari alat-alat kerongcong. Dalam latihan yang lalu saya telah belajar cello untuk muzik kerongcong, ternyata alat itu bukan lah senang untuk dimainkan kerana cello dalam keroncong yang berfungsi sebagai perkusi didalam muzik kerongcong. alat tersebut juga mempunyai tekniknya yang tersendiri. Hal ini menyedarkan bahawa betapa bernilai mempelajari alat tradisional kerana ianya cukup berbeza dengan alat-alat muzik yang lain kerana mempunyai keunikannya yang tersendiri.
Kesimpulannya, walaupun irama tradisonal ini tidak ramai yang boleh memainkannya dimasa sekarang tetapi ia patut dipelajari kerana kita tidak boleh bergantung sepenuhnya kepada muzik moden yang sudah pastinya ramai yang boleh memainkannya. hal ini kerana kita semua patut menghargai nilai-nilai dalam muzik tradisional yang pernah dimainkan oleh nenek moyang kita yang terdahulu, oleh itu jangan kita biarkan ianya luput dek zaman.

2 comments:

Marlin on August 2, 2010 at 2:59 AM said...

Refleksi yang ringkas dan padat. Mungkin saudara Muizz boleh menambah lagi video atau gambar yang berkaitan sebagai rujukan tambahan. Teruskan usaha.

Muhammad Muizz on August 2, 2010 at 7:15 AM said...

terima kasih kerana melungkan masa membaca refleksi saya.

Post a Comment

 

Blog pelajar Kumpulan A

Blog Pelajar Kumpulan B

Blog Pelajar Kumpulan C

SMP2252 Muizz Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template